Tilbud

At tale til øjet

240,00 DKK 160,00 DKK ex. moms | 200,00 DKK incl. moms

Forfatter:Niels Heie
Indbinding:Indbundet
Omfang:205 sider
Sideformat:17 x 22 cm
ISBN:87-88263-98-3

Beskrivelse

Sæt system i den grafiske kommunikation

Nudansk Ordbog fortæller, at Retorik står for talekunst og veltalenhed. Hertil introducerer Niels Heie nu et sidestykke og dermed et nyt begreb: Grafisk retorik, der handler om at tale til øjet.

Bogen er skrevet til alle, der arbejder med grafisk kommunikation, og som ønsker en såvel teoretisk som praktisk synsvinkel på de to grundlæggende udtryksmidler: tekster og illustrationer. Målet er at kunne sætte dem sammen på en måde, der forstærker læserens oplevelse af budskabet.

 

Forfatteren skriver i forordet:

“Mit udgangspunkt er, at der ikke er stor forskel på at læse et maleri af Vilhelm Hammershøj, en roman af Klaus Rifbjerg, en tilbudsavis fra Netto, et piktogram på en wc-dør, et vejskilt på en motorvej og det sidste nummer af Anders And. De fortæller noget forskelligt, og de fortæller på forskellige måder, men de henvender sig alle sammen til øjet, og de har derfor en fundamental egenskab tilfælles: de er alle sammen billeder.”

 


 

Anmelderne skrev:

 

“Trods det teoretiske udgangspunkt er Heies bog praktisk i sit sigte. Forfatteren gennemgår et sæt gestaltlove og serverer en række billedanalyser med den klare intention, at gøre brugsgrafikeren til bedre visuelle kommunikatorer.”

Peter Gyllan, Rum & Form

 

“Bogen fremstår som en grundig og gedigen gennemgang af de elementer, der er basis for grafisk retorik.”

Inger Johansen, Folkeskolen

 

“Kan man tale til øjet? Ja, det kan man – og skal man – i følge Niels Heie, som i denne inspirerende bog fortæller om at skabe kommunikativ helhed af tekst og billede, således at de to elementer sammen bærer budskabet frem, og ikke – som han bagest i bogen viser eksempler på – modarbejder hinanden.”

Via Christensen, Digital Design

 

“Heie gør læseren mere bevidst om samspillet mellem billeder og tekst og den synergi, der ligger heri.”

Keld Lund Jensen, Bogmarkedet