Redaktørens håndbog

192,00 DKK ex. moms | 240,00 DKK incl. moms

Forfatter:Lis Hornø
Indbinding:Garnhæftet
Omfang:110 sider
Sideformat:16,5 x 24,5 cm
ISBN:978-87-91171-49-9

Beskrivelse

Målgruppeovervejelser og koncept

I denne bog er samlet alt det journalisten skal have styr på for at lave et optimalt magasin.

Fra målgruppeovervejelser og koncept over journalistiske metoder, genrer og arbejdsgange til design, layout og roller på redaktionen.

Forfatteren er journalist med mange års redaktørerfaring og indgående branchekendskab. Bogen egner sig derfor som opslagsværk og tjekliste for den professionelle redaktør og som dyb indføring i magasinproduktion for dig, der studerer journalistik og kommunikation.

Da sproget er enkelt, og alle begreber forklares, kan Redaktørens håndbog ligeledes anvendes i medieundervisningen på højskoler og ungdomsuddannelser. Det gode magasin udnytter alle printmediets muligheder for god formidling nidkært og konsekvent. Derfor gælder en stor del af bogens pointer også, når du producerer aviser, bøger, tabletmagasiner og digitale singler.

Om forfatteren

Lis Hornø er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole (1992) og exam. art. i filmvidenskab fra Københavns Universitet (1987). Lis var ansvarshavende chefredaktør for forbrugermedierne Tænk og Tænk Penge 2009-12 og for magasinet Forælder og Børn 1999-2002. Hun har været producerende journalist ved Dagbladet Information og Danmarks Radio, freelanceredaktør for Komiteen for Sundhedsoplysning og Politikens Forlag, desuden kommunikationschef ved Kolding Kommune 2004-08. Lis har siddet i bestyrelsen for Danske Specialmagasiner (2009-12) og for Danske Medier (2012). I dag underviser hun i journalistik og kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Professionshøjskolen Metropol og er selvstændig rådgiver og foredragsholder i strategi, medier og kommunikation.

 



Anmelderne skrev:

“Bogen giver et af branchens bedste overblik indenfor journalistisk tekstproduktion. Kort kontant og med et godt overblik knyttes teori og praksis sammen. Og så fungerer den både som lærebog for fagets yngste og som opslagsværk for fagets mere erfarne.”
Peter Bro, professor, leder for Center for Journalistik ved Syddansk Uninersitet

 

“Såvel den håbefulde novice som den garvede redacteur, der ved det hele, men har glemt det halve, bliver med sikker og erfaren hånd guidet gennem håndværkets mange facetter.”
Arne R. Steinmark, ansv. chefredaktør, adm.dir. Mediehuset Ingeniøren

 

“Man mærker en ægte redaktør bag tasterne. Nye redaktionssekretærer og redaktører vil gøre klogt i at læse bogen inden første arbejdsdag – og gemme der mange glimrende tjeklister. Dem skal de nok få brug for.
Marianne Gram, ansv. chefredaktør, Hjemmet og magasinchef, Egmont Publishing.